inloggen  |  aanmelden

Utrecht Centraal kan straks nog meer treinverkeer aan

Gepubliceerd op: 24 April 2013

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trekt 270 miljoen euro uit voor verbetering van de doorstroming van het treinverkeer op Utrecht Centraal. Op drukke trajecten moet men straks nog vaker de trein kunnen pakken. Reizigers moeten daar geen spoorboekje meer voor nodig hebben.

 

Betere doorstroming, minder verstoringen en ruimte voor meer treinen op Utrecht Centraal. Daar draait het om bij de aanpassing van de spoorweginfrastructuur rond Utrecht Centraal. Staatssecretaris Mansveld heeft daar 270 miljoen euro voor over. Het is nodig omdat Utrecht Centraal het drukste station van Nederland is en het treinverkeer efficiënter moet worden om alle reizigers snel en betrouwbaar te kunnen vervoeren. ProRail gaat de komende jaren ruim 130 van de huidige 200 wissels verwijderen. Ook wordt de afstand tussen seinen verkleind, zodat treinen dichter op elkaar kunnen rijden en een volgende trein eerder langs het perron gereed staat. Deze maatregelen aan de infrastructuur zorgen dat de doorstroming verbetert en ook de betrouwbaarheid van het spoor voor de reiziger toeneemt. De maatregelen moeten in 2016 zijn afgerond. Tevens gaat ProRail de sporen rondom Utrecht Centraal uitbeiden en komen er nieuwe stations rond Utrecht om nieuwbouwwijken te ontsluiten.

 

De geplande maatregelen maken onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Dit programma heeft als doel reizigers op de drukste trajecten in de Randstad en naar Gelderland en Brabant in de toekomst ‘spoorboekloos’ te laten reizen. Op die trajecten rijden treinen dan in metroachtige frequenties: reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein pakken.

 

Bron: rijksoverheid.nl


Een greep uit ons leveranciersregister


MIDLAND is een dynamisch en onafhankelijk bouwkundig inspectie- en expertisebureau op het gebied van ...


Struyk Verwo Infra is in Nederland marktleider in publieke bestrating. In beton en...