Extra stroef
Ir. Pieter van Rooij, Seniorarchitect bna bij Benthem Crouwel Architekten, spreekt van een ideale productkeuze voor de perrons. ‘Er geldt een aantal praktische eisen voor perrons van de kant van ProRail en NS. Het verhardingsmateriaal moet voldoende stroef zijn en goed reinigbaar. De betontegels die nu zijn gekozen voldoen aan die eisen. Ze zijn dankzij het speciale procedé van kogelstralen van de deklaag zelfs stroever dan gewone betontegels die op perrons liggen. Ze zijn anderzijds ook mooi vlak en goed te reinigen.’
Glinstering valt op
Daarnaast hebben de betontegels een luxe uitstraling. Behalve een fijne fractie van basalt is het meest in het oog springende toeslagmateriaal het percentage van 25% glinsterend materiaal in de deklaag. Daarmee ervaren reizigers een glinstering op de perrons. Er is gekozen voor een lichtgrijze uitvoering. Op plekken met miljoenen reizigers per jaar misschien op het eerste gezicht niet zo logisch. Dan zou je denken aan een donkerder tint.
Lees verder over dit bijzondere project.

Sferio betontegel geeft ‘boost’ aan perrons Station Den Haag
Gepubliceerd op: 28 Augustus 2014