inloggen  |  aanmelden

Parkeerkwaliteit belangrijker dan prijs

Gepubliceerd op: 12 Januari 2017

Nederlanders zijn tevreden over de parkeerfaciliteiten. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Yellowbrick en de Erasmus Universiteit Rotterdam deden naar de parkeerervaringen bij het winkelen. Nederlanders geven hun parkeerervaring hierin gemiddeld een 7,8.

In tegenstelling tot de negatieve beeldvorming, is de gemiddelde Nederlander tevreden over de kwaliteit van parkeerfaciliteiten, zelfs als hij ervoor moeten betalen. Vrije parkeerplaatsen moeten wel gemakkelijk te vinden zijn en de parkeertarieven moeten duidelijk naar de klant worden gecommuniceerd.

Positieve parkeerervaringen
Yellowbrick en de Erasmus Universiteit Rotterdam vroegen bijna 10.000 Nederlanders die mobiel parkeren naar hun parkeerervaring bij hun meest recente winkeltrip. Van de ondervraagden gaf 95% de parkeerfaciliteiten een voldoende en tweederde gaf zelfs een rapportcijfer van acht of hoger. Zowel de parkeergarage als parkeren op straat worden goed beoordeeld.

Bezoekers middelgrote gemeenten meest positief
In de vier grote steden parkeren we liever in de parkeergarage, terwijl we in de rest van het land een lichte voorkeur hebben om de auto op straat te parkeren. Het meest tevreden over het parkeren zijn de bezoekers van middelgrote gemeenten (20.000-50.000 inwoners), zowel de kleinere als de grotere gemeenten hebben iets meer ontevreden parkeerklanten. Communicatie en de vindbaarheid van plekken zijn essentieel om het winkelend publiek in deze gemeenten tevreden te maken.

Vindbaarheid parkeerplek belangrijkst
De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft met statistische analyse onderzocht welke factoren het belangrijkst zijn voor de parkeertevredenheid. Hieruit komt naar voren dat het gemak om een vrije plek te vinden de doorslag geeft; dit is zelfs belangrijker dan de hoogte van het parkeertarief. Indien het parkeertarief duidelijk wordt gecommuniceerd heeft dit nauwelijks invloed op de tevredenheid van de Nederlandse parkeerder. Achteraf verrast worden door de parkeerkosten heeft een sterke impact op de tevredenheid.

Parkeergarages iets beter beoordeeld
“Dit onderzoek bevestigt dat het winkelend publiek bereid is om te betalen voor parkeren zolang je hen kwaliteit biedt,” zegt parkeerexpert Giuliano Mingardo van de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Door de juiste prijs te stellen blijven er ook in drukke gebieden altijd parkeerplaatsen vrij en met goede informatiesystemen kan de parkeerder deze ook snel vinden. Die plaatsen hoeven niet per se op straat te zijn, ook parkeren in garages wordt gemiddeld goed beoordeeld.” In de grote steden parkeert de consument iets liever in de garage dan op straat.

Bron: Stadszaken.nl

Een greep uit ons leveranciersregister


Fides Expertise BV heeft ervaring in het uitvoeren van vooropnames, het monitoren van trillingen...

Binnen en buiten Europa hebben wij reeds honderden parken mogen voorzien van kleur...

Tensar is een wereldleider in de ontwikkeling, fabricage en levering...