inloggen  |  aanmelden

Ook emissie-effect meewegen bij verkeersmaatregelen

Gepubliceerd op: 28 Oktober 2011

Een nieuw soort softwaremodules, gekoppeld aan een verkeersmodel, maakt het mogelijk om naast de verwachte verkeersafwikkeling ook het emissie-effect van lokale verkeersmaatregelen te berekenen. Het meewegen van milieu-effecten bij verkeersmaatregelen wordt steeds belangrijker.

 

Met de nieuwe generatie emissiemodules kunnen gemeentelijke en regionale verkeerskundigen nu meer te weten komen over de emissie-effecten van lokale verkeersmaatregelen. Een voorbeeld van de nieuwe generatie softwaremodules is EnViVer, ontwikkeld door TNO en Vialis. De methode is  ingezet om de emissie-effecten te berekenen van de ‘groene golf’ op de Amersfoortse ringweg. Daaruit kwam naar voren dat een combinatie van vier verkeersmaatregelen leidde tot 10% minder uitstoot.  De berekening droeg in belangrijke mate bij aan de beslissing van de gemeente om akkoord te gaan met de verkeersmaatregelen.

 

Grontmij brengt een vergelijkbare module, AIRE, op de markt. Grontmij heeft in de praktijk vastgesteld dat de nieuwe berekeningsmethode gemiddeld tot hogere, meer reële emissiewaarden leiden dan met de gemiddelde rijsnelhedenmethode, vooral in de stedelijke omgeving. De nieuwe emissieberekeningen kijken veel verder; ze registreren de emissie per voertuig, per seconde en per acceleratie of rembeweging.

 

Bron: Verkeerskunde


Een greep uit ons leveranciersregister


Fides Expertise BV heeft ervaring in het uitvoeren van vooropnames, het monitoren van trillingen...


Tensar is een wereldleider in de ontwikkeling, fabricage en levering...