inloggen  |  aanmelden

Nijmegen krijgt toestemming afvalstoffenheffing te schrappen

Gepubliceerd op: 7 Juli 2014

De gemeente Nijmegen mag van de landsadvocaat de afvalstoffenheffing afschaffen, zoals ze had gevraagd. Nijmegen wil de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval gaan betalen uit de onroerende zaakbelasting (ozb). Dat zal gunstig uitvallen voor huurders. Verhuurders en woningeigenaren met huizen die meer dan twee ton waard zijn, gaan iets meer betalen.
 

De landsadvocaat besliste dat het aan de gemeenteraad is om te beslissen uit welk potje ze de afvalkosten willen betalen, zolang de kosten niet inkomens-, winst- of vermogensafhankelijk worden doorberekend. Daarmee is de weg vrij om de Nijmeegse afvalstoffenheffing af te schaffen en de kosten te betalen uit de algemene middelen van de ozb. Dat wil Nijmegen dan ook in drie jaar tijd gaan doen. Uiterlijk in 2017 zal de heffing voor alle inwoners zijn afgeschaft. In plaats daarvan gaat de gemeente de kosten van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen betalen uit de ozb. Omdat die belasting gebonden is aan het bezit van onroerend goed, zullen huurders vanaf die tijd minder in rekening worden gebracht dan nu het geval is. Verhuurders van woningen en bedrijven gaan er op achteruit, want huurders betalen geen ozb-gebruikersdeel meer in de plannen van de gemeente Nijmegen. Woningeigenaren met een woning die twee ton of meer waard is, gaan ook iets meer betalen dan ze tot nu toe gewend zijn. Ligt de waarde daaronder, dan gaan ze er juist iets op vooruit. In beide gevallen gaat het om enkele euro’s per maand. 
 

Een greep uit ons leveranciersregister


Binnen en buiten Europa hebben wij reeds honderden parken mogen voorzien van kleur...

PAO helpt hogeropgeleiden bij het verbreden en verdiepen van hun kennis door het aanbieden van...

MIDLAND is een dynamisch en onafhankelijk bouwkundig inspectie- en expertisebureau op het gebied van ...