inloggen  |  aanmelden

Meer warmtegevoelige fietsstoplichten in Rotterdam na succesvolle proef

Gepubliceerd op: 23 Maart 2017

Een proef in Rotterdam met een fietsstoplicht dat reageert op lichaamswarmte is zo succesvol, dat de stad meer van dit soort stoplichten op drukke kruispunten wil plaatsen. Als een sensor in het stoplicht 'voelt' dat er veel fietsers voor het stoplicht staan te wachten, dan staat het langer en vaker op groen, zodat de fietsersfile verdwijnt.

Het eerste stoplicht met warmtesensor werd in september vorig jaar geïnstalleerd op het drukke Churchillplein in hartje Rotterdam. Fietsers moesten daardoor tijdens de spits soms wel 2 minuten op groen licht wachten op deze locatie. Hierdoor ontstonden opstoppingen waardoor fietsers de weg versperden voor andere weggebruikers op het kruispunt. Om de doorstroming te verbeteren, introduceerde de gemeente daarom het warmtegevoelige stoplicht.
 
Primeur
Het experiment is onderdeel van een gemeentelijk beleidsplan om van Rotterdam een fietsstad te maken. Het warmtegevoelige stoplicht op het Churchillplein was het eerste in zijn soort in heel Nederland, meldt een woordvoerder van de gemeente.
 
Wachttijd tot 50% korter
Het stoplicht moest de wachttijden voor fietsers met 30 tot 50 procent terugbrengen. Dat is gelukt. Dankzij de warmtesensoren slonk de wachttijd tijdens de ochtendspits van 98 naar 67 seconden. In de avondspits liep het oponthoud nog meer terug. Voorheen moesten fietsers gemiddeld 100 seconden wachten bij het stoplicht, bij het sensitieve stoplicht hoeven zij nog maar 63 seconden hun geduld te beoefenen.
 
Regensensoren
Rotterdam experimenteert ook met andere gevoelige stoplichten. De stad telt twee stoplichten met regensensoren. Deze kunnen 'voelen' of het regent en zorgen ervoor dat het stoplicht tijdens een regenbui sneller op groen springt. Op een fietspad bij de Erasmusbrug installeert de stad volgende week een tweede 'groenvoorspeller'. Op 50 meter van het stoplicht ligt daar een detectielus onder het fietspad die het stoplicht waarschuwt zodra er een fietser overheen rijdt. Het stoplicht blijft daardoor een paar seconden langer groen, zodat de fietser kan doorrijden.

Maatwerk
Hoeveel van dit soort slimme stoplichten er uiteindelijk in de stad komen, durft de woordvoerder van de gemeente Rotterdam niet te zeggen. “Het is maatwerk. We moeten kijken welke kruispunten problemen opleveren voor de fietser en daar ons beleid op aanpassen.”
 
Bron: Volkskrant. Beeld: Tweakers.net

Een greep uit ons leveranciersregister


Binnen en buiten Europa hebben wij reeds honderden parken mogen voorzien van kleur...


MIDLAND is een dynamisch en onafhankelijk bouwkundig inspectie- en expertisebureau op het gebied van ...