inloggen  |  aanmelden

Impact e-commerce inrichting steden

Gepubliceerd op: 27 Juni 2018

Dat online shopping niet alleen onze winkelgewoonten verandert, maar dat het ook invloed heeft op de infrastructuur, de stedelijke inrichting en vastgoed blijkt uit het rapport ‘Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas’. Dit stelt dat bestuurders en beleggers serieus rekening zouden moeten houden met e-commerce bij de keuzes die ze maken in de ruimtelijke ordening en de infrastructuur van een stad.

Zolang het online aanbod blijft toenemen, zal de impact van e-commerce ook blijven groeien. Steden in ons land moeten al rekening houden met de uitdagingen die online retail met zich meebrengt en dat wordt de komende jaren niet minder, zo is de verwachting.
 
Winkelgedrag in steden in toenemende mate complexer
Er worden structurele veranderingen in de aanvoerketen van winkelketens gevraagd. Vroeger was het winkelgedrag van consumenten redelijk voorspelbaar wat plaats en tijd betreft, maar nu is het allemaal veel complexer geworden. De focus is ook verschoven. Van het beheren van voorraden in winkels naar het leveren aan individuele consumenten. Daarbij komt de organisatie van retourzendingen en het aanbieden van verschillende duurzame bezorgmethoden. Deze factoren resulteren in behoorlijk wat nieuwe uitdagingen voor de e-commerce sector, maar ook de stad van de nabije toekomst heeft hiermee te maken.

Paskamer van winkel naar huis consument
Als voorbeeld van de veranderingen noemt Robert Sommar, een van de auteurs van het rapport, de trend onder consumenten om meerdere modellen en maten van een artikel te bestellen en vervolgens degenen die niet bevallen terug te sturen. De traditionele paskamer is hiermee verplaatst van de winkels naar thuis. Dit heeft grote gevolgen voor transport, maar ook voor de functie van vastgoed of winkelgebied binnen een stad. En daarmee dus ook de infrastructuur.

Winkels alleen nog maar om producten te tonen?
“Doordat winkels verdwijnen volgt een nieuwe definitie van ruimtelijke ordening en de winkels die blijven zullen wellicht enkel gebruikt worden om producten te tonen. De functie en structuur van hedendaagse winkelgebieden, terminals en verzamelpunten zal aanzienlijk veranderen door de toename van e-commerce”, aldus het rapport.
Volgens Reinier Mijsberg van Sweco Nederland zijn we in ons land al ver ontwikkeld wat de veranderingen betreft. “In Utrecht zien we hubs aan de randen van de stad ontstaan en zijn duurzame vervoersmiddelen de norm geworden. Zo wordt de druk op de binnenstad ontlast en is een gezonde en veilige binnenstad dichtbij. Bestuurders en beleggers moeten serieus rekening houden met e-commerce bij de keuzes die ze maken in de ruimtelijke ordening en de infrastructuur van de stad van de nabije toekomst.”

Een greep uit ons leveranciersregister


Struyk Verwo Infra is in Nederland marktleider in publieke bestrating. In beton en...

Den Ouden Groep is een internationaal en servicegericht familiebedrijf met ca. 200 medewerkers...