inloggen  |  aanmelden

Grote verschillen per Gemeente openbare laadpalen

Gepubliceerd op: 24 Mei 2018

Nog niet alle gemeenten bereiden zich goed voor op de groeiende vraag naar openbare laadpalen. De gemeenten die het hoogst scoren zijn Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Schiermonnikoog, Amstelveen en Barendrecht. Deze gemeenten scoren het hoogst met hun netwerk aan openbare laadpalen. 

Met name gemeenten in het noorden en in mindere mate gemeenten in het oosten van Nederland zijn nog nauwelijks voorbereid op de toenemende vraag naar elektrisch rijden. Erg groot zijn ook de verschillen binnen de 30 grootste steden van Nederland.

Openbare ruimte
Naar verwachting zal de vraag naar elektrische rijden in Nederland de komende jaren onverminderd toenemen. Alle grote automerken brengen op korte termijn (betaalbare) elektrische auto’s op de markt, met een actieradius van minimaal 250 kilometers. Daarvoor is het nodig dat gemeenten voldoende laadpalen ter beschikking hebben. Want gemiddeld 70 procent van de Nederlanders parkeert – en zal dus laden – in de openbare ruimte. Voor deze benchmark is de laadbehoefte in de openbare ruimte in beeld gebracht tot het jaar 2020. Deze gegevens zijn naast de hoeveelheid openbare laadpalen per gemeente en de locatie daarvan gelegd. Ook is rekening gehouden met de loopafstanden en het maximaal aantal gebruikers van een laadpaal.
 
Verplicht aantal palen
Bij het Europees Parlement ligt het voorstel dat vanaf 2020 elke grote parkeerplaats bij nieuwe of gerenoveerde bedrijven minstens één oplaadpunt hebben, plus lege bekabeling om meer oplaadpunten in de toekomst op aan te kunnen sluiten. Echter vindt De Vereniging Elektrische Rijders het plan niet ambitieus genoeg. Daarentegen vindt Detailhandel Nederland het juist te duur. De laatste roept de politiek in Den Haag dan ook op om Europese regels over laadpalen niet heel streng uit te voeren en geen verplichting op te leggen wat betreft het aantal laadpalen op parkeerterreinen. De brancheorganisatie vindt die verplichting overbodig en wijst op de ruimte van lidstaten om de doelstellingen op nationaal niveau op een eigen manier in te vullen. De winkeliers zien het liefst dat de kwestie zo veel mogelijk aan de markt wordt overgelaten. Ook pleiten ze er onder meer voor kleine en middelgrote bedrijven uit te zonderen van de verplichting.
 
Niet overdrijven
Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland pleit voor inzetten op maatwerk. 'De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden.'
 
Bron: www.binnenlandsbestuur.nl

Een greep uit ons leveranciersregister


MIDLAND is een dynamisch en onafhankelijk bouwkundig inspectie- en expertisebureau op het gebied van ...


PAO helpt hogeropgeleiden bij het verbreden en verdiepen van hun kennis door het aanbieden van...