inloggen  |  aanmelden

Gezonde stad is eigen verantwoordelijkheid

Gepubliceerd op: 14 November 2017

De realisatie van gezonde stad is het resultaat van een gezamenlijke verantwoordelijkheid hiervoor. Dat is de uitkomst van een bijeenkomst over de gezonde stad van de toekomst. Ruim 200 professionals kwamen afgelopen week samen in het Eindhovense Evoluon voor het Healthy Urban Future Event. 

Tijdens het evenement zette bestuurders publieke organisaties, beleidsmakers, projectontwikkelaars, woningcorporaties, zorginstellingen en gezondheidsorganisaties elkaar aan tot denken en tot discussie.
 
Gedisciplineerd samenwerken
Bestuurders van Antea Group Rob van Dongen en Menno Smits erkenden zelf ook nog niet precies te weten welk soort rol zij hebben in die gezonde stad van de toekomst. “Maar één ding weten we zeker”, gaven de bestuurders aan. “We hebben elkaar nodig.” Drievoudig winnaar van een gouden medaille op de Olympische spelen Pieter van den Hoogenband onderschreef die uitspraak. “Succes moet goed worden georganiseerd.” Van den Hoogenband noemde het belang van een gezonde een gezonde, inspirerende en initiatiefrijke stad. Hij gaf zijn toehoorders hierbij het advies mee om vitaal en vooral nieuwsgierig te blijven.
 
Sessies
Met acht werksessies en twee topsessies hadden de professionals volop de mogelijkheid om zich te verdiepen in verschillende thema’s. Enkele van deze thema’s waren gezonde gebouwen, urban recreation, studenten als toekomstige stedenbouwers, de Brabant Health Deal en het zorgvastgoed van morgen. De eerste topsessie stond in het teken van de stelling ‘gezondheid verdient een centrale plek in stedelijke ontwikkelingen’. Dr. Leendert van Bree, verbonden aan de Universiteit van Utrecht, noemde de gezonde stad de ‘next economy’ en relevant voor elk denkbaar beleidsdomein. Van Bree: “Gezondheid, welzijn en kwaliteit van leven dienen als duurzame uitgangswaarden te worden meegenomen bij modern omgevingsbeleid, óók onder de nieuwe Omgevingswet.”
 
Health mobility
De tweede topsessie ging over Healthy mobility. Hierbij werd duidelijk dat data, the internet of things, drones, zelfrijdende auto’s en elektrische vervoersmiddelen de kernwoorden zijn voor de duurzame infrastructuur in en rondom de stad. Een innovatieve inrichting van de weg zal deze veiliger maken en tegelijkertijd zorgen voor een natuurlijke en gezondere leefomgeving. Om een gedragsverandering bij de weggebruiker teweeg te brengen, wordt een individuele benadering van verkeersdeelnemers doorslaggevend. Denk daarbij aan de inzet van social media en slimme verkeerslichten die ouderen ruimer de tijd geven om veilig over te steken. Maar ook ‘snelle e-bikers’ groen licht geven waar het kan. En wie van A naar B wil, krijgt in de toekomst niet per definitie de snelste route te zien op zijn GPS, maar de route die de minste hinder oplevert voor de omgeving.
 
Gamechanger omgevingswet
Volgens Robert Forkink van Antea Group wordt het project Habisense een echte gamechanger in de aanloop naar de Omgevingswet. Het ‘zesde zintuig voor en door smart citizens’ -in feite een kastje tjokvol sensoren- verzamelt functionele en emotionele data over de omgeving en het welzijn van bewoners. “Die informatie helpt je om op individueel niveau beslissingen te nemen die je gezondheid en welbevinden ten goede komen. Habisense helpt ook gemeenten, want die zijn volgens de Omgevingswet straks aansprakelijk wanneer de normen op het gebied van bijvoorbeeld luchtkwaliteit en geluid worden overschreden.”  
 
Samenwerken
“In 2016 geloofde nog bijna niemand in zelfrijdende auto’s. Nu is de hele zaal ervan overtuigd dat ze er komen”, aldus keynote spreker Richard van Hooijdonk. Hij ziet technologie als hét fundament voor een duurzame en gezonde stad. Van Hooijdonk voorspelt dat in 2050 nagenoeg iedereen in steden woont. Dat levert onherroepelijk vraagstukken op als het gaat om mobiliteit, gezondheid en veiligheid. “Dankzij technologie komen er veel kansen en nieuwe businessmodellen aan. We krijgen betere gezondheidszorg, meer en eerlijker verdeelde welvaart, mooiere steden, minder mensen die overlijden door ongelukken”, aldus de trendwatcher en futuroloog. “De enige manier om te kunnen veranderen, is dat we ter discussie stellen wat we gewend zijn. Als we samenwerken, juist met partners die ver van ons vandaan lijken te staan, komen we een heel eind.”
 
Foto: Antea Group.

Een greep uit ons leveranciersregister


Binnen en buiten Europa hebben wij reeds honderden parken mogen voorzien van kleur...