inloggen  |  aanmelden

Gemeenten maken geen haast met aanpak leegstand

Gepubliceerd op: 8 Maart 2017

De afgelopen twee jaar daalde het aantal vierkante meters aan winkeloppervlakte met maar 1,2 procent gedaald. En dat is tegen de afspraken van het inkrimpen van leegstaande winkelpanden in. De beperkte daling blijkt uit cijfers van dataverzamelaar Locatus die BNR heeft opgevraagd.

Het is nu bijna twee jaar gelden dat minister Kamp zijn Retailagenda aankondigde, om de leegstand in winkelstraten aan te pakken. Kamp maakte daarvoor afspraken met gemeenten, provincies en brancheverenigingen omdat ook tijdens de crisis de winkeloppervlakte bleef toenemen terwijl de omzet van fysieke winkels al jarenlang aan het dalen was.
 
Beperkte daling
Het is inmiddels alweer twee jaar geleden dat deze afspraken werden gemaakt. Inmiddels wordt wel wat meer samengewerkt door gemeenten en provincies en hier en daar is ook wat winkelruimte omgebouwd of gesloopt. De daling van 1,2 procent valt echter toch tegen, zeker wanneer men in ogenschouw neemt dat op veel plaatsen een overschot van 20 procent winkeloppervlakte is. In totaal heeft Nederland nu ruim 30 miljoen vierkante meter aan winkeloppervlakte.
 
Bestuurlijke aandacht kan beter
"Elke gemeente is ermee bezig, niet in elke gemeente gaat het even voortvarend, maar er worden zeker stappen gezet", aldus Erik Struijlaart, projectleider van de Retailagenda. Dat het niet alle gemeenten even gemakkelijk afgaat komt volgens Struijlaart deels door in het verleden gemaakte afspraken. "Anderzijds mag er bij de bestuurlijke aandacht die ervoor moet zorgen dat er ook echt stappen worden gezet een tandje bij."
 
Omslag kost jaren
Cees-Jan Pen, lector vastgoed aan de Fontys Hogeschool geeft aan dat de Retailagenda niet puur in het leven is geroepen vanwege het gebruik van de ruimtes: "De achterliggende gedachte achter de Retailagenda is natuurlijk de werkgelegenheid, en niet zozeer de vierkante meters. We zitten midden in een enorme cultuuromslag van jaren van steeds meer groei. Regionaal afstemmen en elkaar wat gunnen loopt niet snel genoeg. Dat zie je ook terug in de cijfers. Het is echt keuzes maken tussen écht gaan voor je binnenstad of toch aan de rand van de stad weer meer toevoegen. Die omslag kost gewoon jaren."
 
Provincies pakken hun rol
Volgens Pen pakken de provincies steeds meer hun rol in het aanpakken en aanspreken van de regio's. "Het duurt wel even voor je dat gaat zien, want die cultuuromslag kost gewoon jaren. Met name de provincies pakken steeds meer hun rol. Maar de sanerings- en herstructureringsopgave blijft, dus ik hoop dat een nieuw kabinet daar een stimulans voor geeft."
 
Bron: BNR. Beeld: HH/Roger Dohmen.

Een greep uit ons leveranciersregister


​Duport Lubricare B.V. is de Nederlandse importeur van PANOLIN smeermiddelen en Cardev oliefiltratie producten ...

ABOS b.v. is een gespecialiseerde organisatie, die in de afgelopen jaren zeer veel know-how en expertise...

De ACO-groep staat wereldwijd voor kwaliteit, ervaring en innovatie op het gebied van afwateringstechniek...