inloggen  |  aanmelden

Gemeente Den Haag start test met ‘slimme laadlantaarnpalen’

Gepubliceerd op: 1 Juni 2017

De gemeente Den Haag start een proef met slimme elektrische laadlantaarnpalen. De laadlantaarnpaal krijgt meerdere functies mee, waardoor het aantal objecten in de publieke ruimte kan worden verminderd.

Den Haag begint deze zomer met drie laadlantaarnpalen op de Kerketuinenweg, op een bedrijventerrein in Den Haag. Het gaat daarbij niet om lantaarnpalen waar een extra stekker in gestopt kan worden. “Een normale lantaarnpaal zit op het gemeentelijk lichtnet”, zegt Mark Verbeet, projectleider elektrisch vervoer bij de gemeente Den Haag. “Dat is voldoende stroom voor één lampje, maar een elektrische auto vraagt om vier wasmachines aan vermogen. Normale lantaarnpalen zijn dan niet krachtig genoeg.”
 
Smart Lightning
De laadlantaarnpalen moet je dan ook zien als een laadpaal voor elektrische auto’s met een lamp er bovenop. “Die lamp kunnen we op afstand besturen via smart lightning, omdat hij met internet verbonden is via 3g- of 4g-kaarten.”
 
Minder objecten
Het idee voor een laadlantaarnpaal ontstond doordat de gemeente Den Haag niet te veel objecten in de openbare ruimte wil. Door een toekomst van elektrisch rijden verwacht de gemeente een enorme toename aan laadpalen. Omdat dit ruimte-technisch gezien onpraktisch is, wil de gemeente graag objecten combineren. “Waar je nu bijvoorbeeld maar twee laadpalen in een straat hebt, kunnen alle lantaarnpalen in principe omgewisseld worden voor zo’n oplaadpunt, mits daar een aparte netaansluiting voor wordt gemaakt.”
 
Twee typen laadlantaarnpalen
In de eerste fase van de test worden twee typen laadlantaarnpalen getest. Eén waarbij de laadkabel losgekoppeld is van de lichtkabel. De andere heeft één stroomkabel, met daarin een verdeelsysteem voor de verlichting en het laden. Verbeet: “We willen daarbij kijken welk type het grootste voordeel oplevert.” Ook wordt er gekeken naar de efficiëntie en veiligheid. “Bij intensief gebruik moet zo’n paal met een dubbele functie niet te warm worden. Daar is een veiligheidssysteem voor ingebouwd die bij complicaties de stroom uitschakelt.”
 
Goedkoop, maar (nog) niet snel
Wie gebruik wil maken van de laadlantaarnpalen kan een laadpas nemen “tegen gebruikelijke tarieven”, zegt Verbeet. “Het laadtarief is 25 cent per kilowattuur in Den Haag. “Dit is goedkoop voor Nederland, maar de gemeente wil het dan ook extra stimuleren.”
Voor dat tarief krijg je nog geen toplaadsnelheid. Dat heeft volgens Verbeet met de huidige netaansluiting onder de palen te maken. “Die zijn er gelegd voor het lichtnet — en daardoor nog kleiner —, maar moeten op termijn nog wel groter worden.”
 
Meegroeien
Nu is het ook nog niet zo erg dat het laden niet erg snel gaat. Veel elektrische auto’s hebben nu ook nog een beperkt vermogen en geen enorme accu. “De meeste elektrische auto’s kunnen nu ook nog niet snelladen, maar dat aanbod neemt momenteel snel toe met bijvoorbeeld de komst van de Opel Ampera-E en Tesla Model 3. We zien dat er de komende jaren veel gaat veranderen, en de gemeente Den Haag groeit daarin mee.”
 
Bron: Numrush

Een greep uit ons leveranciersregister


Fides Expertise BV heeft ervaring in het uitvoeren van vooropnames, het monitoren van trillingen...


ABOS b.v. is een gespecialiseerde organisatie, die in de afgelopen jaren zeer veel know-how en expertise...