inloggen  |  aanmelden

Eindhoven en Düsseldorf pleiten voor snelle treinverbinding

Gepubliceerd op: 14 Januari 2016

De burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf hebben in een gezamenlijke oproep aan de Nederlandse en Duitse regering gevraagd om concrete stappen te zetten voor het realiseren van een snelle rechtstreekse intercityverbinding van HSL kwaliteit. Die zou moeten lopen vanaf Den Haag/Rotterdam, via Eindhoven naar Düsseldorf. 

Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren. Maar de spoorverbinding tussen beide steden blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is.
 
Nederlandse en Duitse steden willen samen de concurrentie aan met metropolen in en buiten Europa. Per spoor zijn de Nederlandse en Duitse steden onderling slecht verbonden, dat gaat vooral om de huidige spoorverbinding tussen de Nederlandse steden Den Haag, Rotterdam, Eindhoven met Düsseldorf. Vanuit internationale concurrentiekracht is het volgens burgemeester Thomas Geisel van groot belang om te investeren in het versterken van hun onderlinge connectiviteit: “Nu is er alleen een 1-uursverbinding vanuit Duitsland met een regionale trein, die in Venlo terugkeert, waardoor reizigers moeten overstappen. Een adequate snelle verbinding tussen onze metropoolregio's is er niet. Met het oog op onze concurrentiepositie is een hoogwaardige verbinding noodzakelijk.”
 
Rob van Gijzel,  burgemeester van Eindhoven: "De realisatie van een snelle, rechtstreekse spoorverbinding geeft een impuls aan de verdere groei van het onderlinge economisch verkeer en is daarmee van nationaal, Duits en Nederlands, belang. Voor de hightech-sector is vooral Midden- en Zuid-Duitsland het hart van de Smart Industry in Duitsland. Binnen Nederland zijn dat de metropoolregio's Brainport Eindhoven en Rotterdam. Maar het gaat straks niet alleen om hightech: veel sectoren zoals agrofood, maritiem, logistiek, medisch, worden in snel tempo `smart'. In al die sectoren zijn wij sterk, het gaat dus om onze concurrentiekracht. Dat die twee economische grootmachten in de wereld niet fatsoenlijk per spoor zijn verbonden, is eigenlijk niet uit te leggen."
 
Volgens beide burgemeesters moeten hun beider regeringen inzien dat de economisch zo verbonden steden in feite een groot netwerk vormen waarmee de bestaande connectiviteit per spoor geen tred heeft gehouden. Deze omissie moet volgens Van Gijzel en Geisel hoog op de agenda bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en Duitse regering.

Een greep uit ons leveranciersregister


TBS SOEST bv levert producten voor weg- en waterbouw. Wij produceren afwateringsproducten...

Roelofs is een modern familiebedrijf met een ruim 59-jarige staat van dienst in...

ABOS b.v. is een gespecialiseerde organisatie, die in de afgelopen jaren zeer veel know-how en expertise...