inloggen  |  aanmelden

Amsterdam wil terug naar gouden eeuw van watertransport

Gepubliceerd op: 6 Januari 2016

De gemeente Amsterdam wil het goederenvervoer over de weg verminderen door meer mogelijkheden te creëren voor watertransport. De vele grachten die de stad rijk is, verwerken nu nog slechts 1% van alle transporten in het stadscentrum terwijl het wegvervoer uit zijn voegen groeit. 

Het goederenvervoer over de grachten is een duurzaam alternatief voor het vervuilende vrachtverkeer. Het bevoorradingsverkeer in het centrum heeft zijn grenzen bereikt en het netwerk van grachten leent zich uitstekend voor transport over water. Daar is de stad immers in het verleden groot op geworden. In de Gouden Eeuw legden VOC-schepen aan bij het IJ, waarna de vrachten met kleinere boten naar de pakhuizen langs de grachten werden vervoerd. Toch is de transportfunctie van de grachten in de loop der tijden verdwenen. Om die nu weer nieuw leven in te blazen, zijn ingrepen nodig. In de recent gepubliceerde ‘Watervisie Amsterdam 2040’ omschrijft de gemeente welke dat in eerste instantie zijn. Zo zullen er meer plekken en steigers moeten komen waar goederen zijn in- en uit te laden. Daarnaast zijn overslagplaatsen nodig voor het overzetten van goederen van vrachtwagens en binnenvaartschepen op kleinere boten. De gemeente legt de prioriteit in het goederenvervoer vooral bij afval en bouwmaterialen, omdat veel bouwplaatsen aan het water grenzen.
 
Naast de plannen om het goederenvervoer over water te stimuleren, gaat de Watervisie ook in op het ontwikkelen van zwemplekken, vaarroutes en watersportfaciliteiten. Daarnaast denkt het stadsbestuur aan de inzet van een veerdienst van Amsterdam naar Almere.
 
Bron: Binnenlandsbestuur.nl

Een greep uit ons leveranciersregister


PAO helpt hogeropgeleiden bij het verbreden en verdiepen van hun kennis door het aanbieden van...


MIDLAND is een dynamisch en onafhankelijk bouwkundig inspectie- en expertisebureau op het gebied van ...