inloggen  |  aanmelden

Amsterdam ontvouwt meerjarige fietsplannen

Gepubliceerd op: 20 April 2017

‘Weinig dingen op deze wereld horen zo bij elkaar als Amsterdam en de fiets’. Met deze woorden leidt wethouder Pieter Litjens van Amsterdam het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 in. In dit plan presenteert de wethouder nieuwe fietsplannen voor de stad met drie belangrijke pijlers: comfortabel doorfietsen, gemakkelijk fietsparkeren en het nieuwe fietsen.

De 835.000 inwoners van Amsterdam bezitten in totaal circa 1 miljoen fietsen en fietsen samen 2 miljoen kilometer per dag, zo staat in het Meerjarenplan. In 2025 is dat aantal toegenomen tot 906.000 mensen. Omdat zoveel fietsers voor ruimtelijke en verkeerskundige problemen kunnen zorgen, trekt Amsterdam in totaal 54 miljoen euro uit voor comfortabel doorfietsen, gemakkelijk fietsparkeren en het nieuwe fietsen.
 
Doorfietsen
De gemeente zorgt voor een fietsring tussen Amsterdam-Oost en Amsterdam-West. Daarnaast wordt tussen de Marnixstraat en de Sarphatistraat een binnenring aangelegd.
Verder stelt de gemeente zich ten doel om te zorgen dat de helft van de fietsroutes binnen de Ring A10 2,5 meter breed is in 2025.
 
Fietsparkeren
Op belangrijke hotspots waar fietsparkeren een probleem vormt, wordt een schoonmaakactie gehouden. Fietsparkeerplekken worden verplaatst naar buiten het centrum (Bike&Walk). Doel van de schoonmaakacties is een maximale bezettingsgraad van 85% van fietsparkeervoorzieningen in 2025 (is nu gemiddeld 90% op de hotspots) en een maximale fietsparkeerdruk van 125% in 2025 (nu gemiddeld 195% op de hotspots).
 
Het nieuwe fietsen
Om fietsers aan te moedigen zich sociaal te gedragen, start Amsterdam een ook een gedragscampagne. ‘We streven ernaar dat er meer wordt gefietst in Nieuw­West, Noord en Zuidoost. Gemiddeld kiezen bewoners van deze stadsdelen voor 27% van hun verplaatsingen de fiets’, is de toelichting in het plan. ‘Doelstelling is een aandeel van ten minste 35% in 2025.’
 
Opgave voor de toekomst
Het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 volgt de koers die de gemeente eerder inzette in eerdere mobiliteitsplannen van de stad. Het plan richt zich op de opgave voor de komende zes jaar, met een perspectief naar 2030.
 
Bron: Verkeerskunde

Een greep uit ons leveranciersregister


Roelofs is een modern familiebedrijf met een ruim 59-jarige staat van dienst in...

Binnen en buiten Europa hebben wij reeds honderden parken mogen voorzien van kleur...

Struyk Verwo Infra is in Nederland marktleider in publieke bestrating. In beton en...