inloggen  |  aanmelden

Almere krijgt eerste energieneutrale snelweg van Nederland

Gepubliceerd op: 22 Februari 2017

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) gaf 16 februari het officiële startsein voor de aanleg van de eerste energieneutrale snelweg van Nederland. De primeur is voor de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. De weg wordt over een lengte van ruim 13 kilometer verbreed naar 4 rijstroken per rijrichting en voorziet door middel van zonnepanelen in zijn eigen energiebehoefte.

Minister Schultz: “We zetten met deze eerste energieneutrale snelweg van Nederland een belangrijke stap in een grote ambitie. In 2030 moeten al onze wegen, bruggen, tunnels en sluizen in hun eigen energiebehoefte voorzien. Met de verbreding van dit deel van de A6 zorgen we ervoor dat we de groei van het verkeer bij Almere kunnen opvangen, waarbij we ruimte creëren voor toekomstige gebiedsontwikkeling.”
 
Energieneutraal
Bij het knooppunt A6/A27 maakt de aannemer, het consortium Parkway6, een zonnepanelenveld met tussen de 4000 en 10.000 zonnepanelen. In totaal wordt er voldoende energie opgewekt om alle verkeerssystemen en verlichting tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost te laten werken. Met de verbreding van de A6 vergroot op termijn ook de leefbaarheid in de omgeving, onder andere door de toepassing van verschillende geluiddempende maatregelen.
 
Verbetering doorstroming
De A6 tussen Amsterdam en Almere maakt onderdeel uit van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere die Rijkswaterstaat de komende jaren verbreedt. Door het toevoegen van twee extra rijstroken per rijrichting verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van het gebied. De werkzaamheden aan de A6 zijn klaar voordat de Floriade, die aan beide zijden van de A6 wordt aangelegd, in 2022 van start gaat.
 
Milieubewuste aanleg
In de aanbesteding stuurde Rijkswaterstaat nadrukkelijk op een zo laag mogelijke CO2-uitstoot tijdens de uitvoering van het project. Slim gebruik van materiaal dat over is van andere wegwerkzaamheden en aanvoer van het bouwmateriaal per schip zorgt ervoor dat er minder transport over de weg plaatsvindt. Door de werkwijze van de aannemer is er bovendien minder asfalt nodig en worden er door recycling minder primaire grondstoffen gebruikt.

Beeld: Beeldbank Rijkswaterstaat

Een greep uit ons leveranciersregister


Fides Expertise BV heeft ervaring in het uitvoeren van vooropnames, het monitoren van trillingen...


Tensar is een wereldleider in de ontwikkeling, fabricage en levering...