inloggen  |  aanmelden

Aantrekkelijke buurt stimuleert beweging bewoners

Gepubliceerd op: 5 Maart 2015

Buurten met parken, groene routes en winkels motiveren bewoners om meer te gaan bewegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit, VUmc, RIVM, GGD en gemeente Amsterdam. Voor het onderzoek zijn de geografische locatie en routes van zo’n 110 bewoners uit verschillende wijken in Amsterdam vastgelegd met behulp van GPS tracking.

Voor het rapport ‘Park of Perk?’, dat onlangs werd gepubliceerd is onderzoek verricht naar beweegvriendelijk inrichten van buurten, een vervolg op het onderzoek ‘De Gezonde Wijk’ uit 2006 waarin de relatie tussen bewegen en omgeving centraal stond. De routes die de deelnemers aan het onderzoek namen, werden bijgehouden. Achteraf werd de respondenten gevraagd waarom ze bepaalde keuzes maken bij hun routes. Aan de snelheid van het bewegen kon men nagaan of er gewandeld of gefietst werd (actief), of dat er gebruik werd gemaakt van een voertuig (inactief).
 
Een aantrekkelijke inrichting van een buurt met bijvoorbeeld winkelvoorzieningen, groene routes en parken leidt volgens het onderzoek tot meer wandelaars en fietsers en dus meer actief bewegende bewoners. Er blijken aanzienlijke verschillen te bestaan in het beweeggedrag van bewoners in verschillende buurten bij vergelijkbare afstanden naar bijvoorbeeld de boodschappenwinkels of naar werk of school. Met name de kwaliteit van het openbaar groen blijkt vaak beslissend om toch de fiets te pakken of te wandelen in plaats van de auto nemen.
 
Winkelvoorzieningen worden door voetgangers vaak gebruikt, met name door ouderen. Wat ook opvalt is dat deze ouderen vaak blijken te kiezen voor een groene route naar hun bestemming, ook als dit een omweg betekent die zij moeten lopen of fietsen. Er werd in het onderzoek daarnaast gekeken naar belemmeringen voor fietsen en wandelen: een belangrijke daarvan is onveiligheid. Buurtbewoners lijken aan te geven dat gevoelens van onveiligheid in bijvoorbeeld tunnels de keuze voor actief vervoer in de weg staan.
 
De afstand en efficiëntie is een belangrijk motief voor mensen om ervoor te kiezen om te wandelen of te fietsen. Een goede bereikbaarheid van bestemmingen voor actief vervoer kan dus belangrijk zijn bij de overweging om niet met de auto te gaan. Dit geldt vaak bij de routes naar werk of school, maar zodra het gaat om wandelen of fietsen in vrije tijd nemen mensen sneller een ‘mooiere route’. Een mooie of prettige route omschreven bewoners vaak als ‘een groene route langs het water of door parken’. Volgens de onderzoekers kan het zo zijn dat mensen een ‘doel’ nodig hebben voor het maken van een wandeling, zoals winkels, pleinen, groene routes, parken of winkelvoorzieningen. Wanneer zij over deze voorzieningen ontevreden zijn in hun eigen buurt, nemen zij vaak de auto naar een andere buurt.
 
Bron: binnenlandsbestuur.nl

Een greep uit ons leveranciersregister


​Duport Lubricare B.V. is de Nederlandse importeur van PANOLIN smeermiddelen en Cardev oliefiltratie producten ...

Fides Expertise BV heeft ervaring in het uitvoeren van vooropnames, het monitoren van trillingen...

TBS SOEST bv levert producten voor weg- en waterbouw. Wij produceren afwateringsproducten...